Educatia, disciplina si introducerea regulilor Montessori
La prima vedere, libertatea si disciplina se exclud reciproc. Disciplina reglementeaza si restrictioneaza. Ce libertate mai exista? Si Maria Montessori vorbeste despre „disciplina in libertate” si dupa ea acesta este un mare principiu de educatie. Si cu o astfel de idee creeaza conditii potrivite in casele copiilor sai. Acum acest principiu este fundamental in gradinitele Montessori.
Scopul parentingului nu este de a-i cere copilului sa faca ceea ce trebuie sa faca. Este pentru a-i ajuta auto-dezvoltarea si descoperirea potentialului unic pe care natura i-l ofera. Si pentru asta copilul trebuie invatat sa-si faca singur alegerea si sa suporte consecintele.
Regulile
Oricat de paradoxal ar parea la prima vedere, copiii iubesc regulile. Existenta lor face viata copiilor ordonata, previzibila, de inteles. Prezenta regulilor creeaza in copil un sentiment de securitate si empatie pentru o echipa coerenta.
Regulile pot si trebuie folosite acasa. Se poate presupune ca niciun parinte nu vrea bile, masinute, papusi si ursuleti imprastiate in bucatarie si in camera sau haine aruncate neglijent pe hol. Nu are sens enumerarea tuturor regulilor. Cerintele trebuie formulate cat mai succint si clar posibil. De exemplu, exista o regula simpla: „Pune-l la locul lui”.
Ce trebuie facut?
Aplicarea regulilor. Ele trebuie sa fie prezente in viata copilului:
- ar trebui sa fie concise, simple si sa se potriveasca varstei;
- nu trebuie sa fie multe;
- trebuie sa fie flexibile – se pot schimba pe masura ce copilul creste, dar i se va spune dinainte;
- trebuie respectate intotdeauna;
- trebuie sa fie aceleasi pentru toata lumea – atat pentru copii, cat si pentru adulti.
De tinut minte:
Cand copiii simt respect pentru sentimentul lor de libertate si independenta, le este mai usor sa accepte limitele impuse de catre parinti. Cerintele parintilor nu ar trebui insa sa interfereze cu nevoile de baza ale copilului – hrana, caldura, somn, siguranta, acceptare, iubire si respect.